OFERTA DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I ŚREDNICH

REJS WĘDROWNY 

Szlakiem Wielkich Jezior Mazurskich

OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA

Wielkie Jeziora Mazurskie to jeden z najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo i turystycznie regionów Polski. To właśnie tutaj przyroda prezentuje pełnię swego bogactwa, a czysta woda i zdrowe powietrze zachęcają do relaksu. Mazury, bez wątpienia, najlepiej poznawać z pokładu jachtu, odkrywając miejsca z innej perspektywy, zlokalizowane często w okolicach mało dostępnych dla zwykłych turystów.

Rejs wędrowny to niebanalna i ciekawa forma wycieczki szkolnej, łącząca w sobie cechy imprezy edukacyjnej, żeglarskiej i integracyjnej. Wspólne zwiedzanie największych atrakcji turystycznych regionu, przebywanie na małej powierzchni, wspólne przygotowywanie posiłków czy praca na pokładzie, sprzyja integracji. Uczy też pokory, dyscypliny i współpracy. Pozwala nauczycielom poznać swych wychowanków z wielu stron, a uczniom stwarza możliwość współdziałania w zespole. Żeglowanie bowiem to sprawdzona, dobra szkoła życia, która jak żadna inna sprzyjać będzie zgraniu się klasy oraz pozwoli przeżyć niezapomnianą przygodę.

Pływamy na jachtach nowoczesnych, nowych i, co najważniejsze, bezpiecznych. Uczniowie zakwaterowani są na jachtach kabinowych, wyposażonych w aneks kuchenny, toaletę oraz silnik. Załogę stanowią uczniowie, nad którymi czuwa nauczyciel oraz sternik, odpowiadający za bezpieczeństwo żeglugi. Wszystkim zaś dowodzi Komandor rejsu, odpowiedzialny za wybór tras, zaopatrzenie i bezpieczeństwo każdego uczestnika rejsu.

ORGANIZACJA

Do realizacji wszystkich celów wycieczki musimy spełnić kilka kluczowych warunków, do których zaliczmy:

1. Wybranie najciekawszej trasy rejsu, gwarantującej maksymalną ilość wrażeń

Zaplanowana trasa rejsu zakłada kilka celów. Pierwszym z nich jest sprawność przemieszczania się całej floty od początkowego punku A do ustalonego, docelowego punktu B. W założeniu ma być to czas, który pozwoli na posmakowanie prawdziwej żeglarskiej przygody oraz będzie tak dobrany, by zawsze na czas dotrzeć do celu, zwiedzić miejscowe atrakcje, odpocząć, a po wszystkim zintegrować się z innymi załogami.

2. Rekrutację uczestników uwzględniającą optymalne zakwaterowanie na jachtach

Przez cały okres trwania wycieczki będziemy mieszkać na jachtach. Tam będziemy nie tylko spać, ale także gotować, zmywać, sprzątać i wypoczywać. Mówi się, że w każdym rejsie najważniejsza jest załoga, dlatego w zależności od wielkości jachtów (a będą różne) ułożenie załóg wg odpowiedniego klucza, znajomości czy płci – będzie kluczowe. Praktycznie na każdym jachcie będziemy mieć trzy zamykane kabiny dwuosobowe oraz tzw. mesę, gdzie będą spały trzy osoby (ze sternikiem włącznie).
Rozkład miejsc i kabin dostępny będzie oczywiście wcześniej.

3. Zorganizowanie prowiantu na cały okres oraz jego transport do portu

Prowiant – to niezwykle ważna rzecz. Przez żołądek do serca – to powiedzenie, które także w żeglarskiej rzeczywistości, pada na podatny grunt. Dlatego od lat w naszym rejsowym menu są trzy posiłki, z czego obiad i kolacja zawsze na gorąco.
Doskonale też wiemy, że młodzież potrzebuje dobrze i syto zjeść, przy jednocześnie krótkim czasie przygotowania posiłków. W związku z tym, każdy jacht prowiantujemy cateringiem przygotowanym przez sandomierską Restaurację „Pod Ciżemką”, której w regionie reklamować nie trzeba. Uczestnicy będą najedzeni i zadowoleni.

4. Transport uczestników i kadry

Planowany wyjazd w poniedziałek w godzinach wczesnoporannych. Przyjazd do portu w godzinach popołudniowych. Tam też będziemy pakować prowiant oraz kwaterować się na jachty. Faktyczny początek rejsu planujemy dopiero na wtorkowy poranek, po śniadaniu.

5. Podstawowe przeszkolenie załóg w zakresie bezpieczeństwa, użytkowania urządzeń jachtowych oraz obowiązków każdego z uczestników

Przed każdym rejsem każda załoga musi przejść podstawowe szkolenie z zasad bezpieczeństwa, nazewnictwa oraz obsługi jachtu. Ważne są też zwyczaje, zasady etyki i etykiety jachtowej, podział obowiązków, tj. dyżurów w kuchni czy sprzątania części wspólnych.

6. Organizację życia całej floty, jej wewnętrzną komunikację i regulamin funkcjonowania

Każdy jacht będzie stosownie oznakowany we flagi organizatorów, a załogi będą posiadały jednolite części garderoby (koszulki).
To też będzie nas zobowiązywać do przestrzegania zasad kultury i wspomnianej etykiety, szczególnie w portach.
Nad wszystkim czuwał będzie Komandor rejsu, który, wraz ze sternikami i wychowawcami, będzie ustalał ramowy plan dnia, miejsca postoju i odwiedzane miejsca. Sternicy będą cały czas w stałym kontakcie ze sobą.

Od góry

RAMOWY PROGRAM WYCIECZKI

  • PONIEDZIAŁEK, godz. 6-7 – wyjazd, przejazd do portu, w godzinach popołudniowych zaprowiantowanie i zakwaterowanie załóg na jachtach.
  • WTOREK – CZWARTEK – żeglowanie po Jeziorach Mazurskich, zwiedzanie miasteczek, atrakcji, wspólne biwakowanie przy ognisku.
  • PIĄTEK (po śniadaniu) – wyjazd w drogę powrotną. Planowany przyjazd w godzinach wieczornych.

ŚWIADCZENIA ORGANIZATORA

  • transport autokarowy
  • zakwaterowanie na jachtach (min. 8 osobowych typu Antila 27, Antila 33, itp.)
  • pełne wyżywienie (3 posiłki, w tym dwa na ciepło)
  • opieka wykwalifikowanego sternika
  • szkolenie żeglarskie dla chętnych
  • bilety do odwiedzanych miejsc
  • dyskoteka w Mikołajkach tylko dla uczestników rejsu (szlak południowy)
  • ubezpieczenie NNW
  • koszulka rejsowa
  • super atmosfera

DLA KOGO DEDYKOWANY JEST REJS

Bezwzględnie dla każdego. Nie potrzebna jest nawet umiejętność pływania. Pływać będziemy na jachtach bardzo bezpiecznych, dużych i wygodnych. Osoby niepełnosprawne też z nami żeglują. Tu istotne jest tylko to, by jeden z członków załogi, w razie potrzeby, był zawsze gotowy do pomocy.

Żeglarstwo to prawdziwa przygoda, praca w zespole oraz dobra zabawa. To także lekcja charakteru, pokory, dyscypliny i odpowiedzialności za innych członków załogi oraz jacht, który na czas rejsu staje się naszym domem.

My to wiemy, dlatego teraz Was chcemy zarazić miłością do żagli.

Zapraszamy na pokład!

Od góry

ATRAKCJE NA SZLAKU

W zależności od wyboru szlaku, będziemy mieli możliwość odwiedzenia kilku ważnych i ciekawych miejsc związanych z historią, regionem, a nawet literaturą.
Oto najważniejsze z nich:

SZLAK PÓŁNOCNY

MAMERKI

Położone są nad Kanałem Mazurskim, 8 km od Węgorzewa, 22 km od Giżycka, 25 km od Kętrzyna, 18 km od Gierłoży. Znajduje się tu jeden z najlepiej zachowanych w Polsce, kompleks niezniszczonych bunkrów niemieckich z okresu II wojny światowej. W latach 1940-1944 zbudowano dla potrzeb 40 najwyższych generałów i feldmarszałków, 1500 oficerów i żołnierzy Wehrmachtu około 250 obiektów w tym 30 schronów żelbetowych, które niezniszczone zachowały się do naszych czasów. Niemcy nie zdążyli wysadzić schronów, zostały one opuszczone bez walki przez wojska Wehrmachtu w styczniu 1945. Obecnie na terenie kompleksu Mamerki w „Mieście Brygidy” można zobaczyć m.in. Schrony Centrum Łączności i Dowodzenia, które zostały oświetlone i odtworzono ich wnętrza (ponad 600 m kw. powierzchni).

Na terenie kompleksu Mamerki można zwiedzić Muzeum II Wojny Światowej – jedyne w Europie muzeum poświęcone frontowi wschodniemu. Ponad 1000 m2 ekspozycji. Największa na świecie makieta bitwy pod Kurskiem – 24 m2 oraz makieta bitwy o Stalingrad – 16 m2.

Od maja 2018 r. w Mamerkach można także zobaczyć replikę pomieszczenia Bursztynowej Komnaty – 60 m2 ekspozycji.

Śluza Leśniewo na Kanale Mazurskim 

Śluza w Leśniewie Górnym ma 46 metrów długości, 7,5 metra szerokości i 17-metrowy spad. Została ukończona w około 30% (70% wg innych danych). Na frontowej ścianie śluzy widać wgłębienie, w którym miał być umieszczony symbol niemieckiego orła. Obecnie na terenie śluzy działa park linowy. Można dzięki temu specjalnym pomostem dotrzeć na górę tego obiektu i obejrzeć jego monumentalną formę lub skorzystać z bardziej ekstremalnych przygód, korzystając ze zjazdów po linach. Jest to też pewna forma zwiedzenia tego obiektu.

Twierdza Boyen w Giżycku

Twierdza powstała w latach 1843-1855 jako obiekt blokujący strategiczny przesmyk pomiędzy jeziorami Niegocin i Kisajno. Na początku kwietnia 1843 r. król Fryderyk Wilhelm IV wydał rozkaz rozpoczęcia budowy twierdzy. Opracowany został projekt, który zakładał wybudowanie na planie sześcioboku ziemno–murowanego fortu zaporowego w bezpośrednim pobliżu miasta na tzw. Wyspie Giżyckiej.

Do fortu miały prowadzić drogi wjazdowe przez bramy Giżycką, Kętrzyńską, Prochową i Wodną, zaś całość otaczać miał mur Carnota o długości 2303 m. Twierdza została przygotowana dla załogi liczącej około 3000 żołnierzy. W roku 1846 postano­wiono uhonorować jednego ze zwolenników i inicjatorów budowy tego obiektu, gene­rała von Boyen, nadając powstającej twierdzy jego miano.

Pałac Lehndorffów w Sztynorcie

Od roku 1572 do 1945 Pałac był główną siedzibą rodową Lehndorffów, jednego z potężniejszych rodów Pruskich. Kompleks pałacowo-ogrodowy o powierzchni około 16 hektarów, którego główny element stanowi zespół pałacowy z dziedzińcami z budynkami. Pozostałe elementy posiadłości tworzą: zespół folwarczny z małymi dziedzińcami, dwa tarasy za pałacem, czyli teren salonu ogrodowego wraz z aleją grabów oraz dębów, ogród kwaterowy (ozdobny i użytkowy) oraz prosty kanał wodny (700 m długości), ciągnący się od granic parku do jeziora Kirsajty.

Od góry

SZLAK POŁUDNIOWY

Wioska żeglarska w Mikołajkach

Jeden z najbardziej rozpoznawalny portów w Mikołajkach i w regionie, położony na północnym brzegu jeziora Mikołajskie, w żeglarskim centrum Mikołajek. Co zapewnia port? Wiele ciekawych restauracji na nabrzeżu, hala koncertowa, punkt szkutniczy, sanitariaty, natryski, pralnia, sklepy żeglarskie i butiki, 200 miejsc cumowniczych, codzienne koncerty i wydarzenia żeglarskie. W centrum Mikołajek znajduje się poczta, bank, kościół, przychodnia lekarska, sklepy i inne. Mikołajki, nazywane także letnią stolicą Mazur, to jedna z najbardziej popularnych miejscowości na terenie Krainy Wielkich Jezior Mazurskich.

Zamek Krzyżacki w Rynie

To świadek burzliwych dziejów Mazur i dawnych Prus Wschodnich, zapadająca na zawsze w pamięć lekcja historii. Rozpoczęto budować go na miejscu wcześniejszej niewielkiej warowni na polecenie wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego Winricha von Kniprode około 1377 roku z przeznaczeniem na siedzibę konwentu i jako miejsce, z którego można było przeprowadzać ataki na wschód przeciwko Litwie. Wśród zgromadzonych eksponatów można tu znaleźć niezwykłe przedmioty: hełmy i szyszaki normańskie (X-XI w.), topory, czekany (IX-X w.), topory rycerskie, włócznie na zwierza (VIII-XII w.), miecze półtoraręczne, będące na uzbrojeniu wojsk krzyżackich i polskich (XII-XIII w).

GALINDIA

Osada Galindów położona jest przy trasie Mikołajki – Ruciane, nad jeziorem Bełdany. W Osadzie na turystów czekają niezwykłe atrakcje: kolacje w pieczarach, wyprawy łodziami, opowieści o historii Galindów. Właściciel obiektu wskrzesza i kontynuuje idee Galindów. Ośrodek składa się m.in. z nietypowych budowli takich jak: pieczary, lochy demonów, uroczyska leśne, rytualny krąg kamienny, labirynt Galindów czy skanseny. Na życzenie turystów odtwarzane są obrzędy Galindów.

Leśniczówka K.I. Gałczyńskiego w Praniu

Leśniczówka Pranie powstała około 1880 r. Położona w Puszczy Piskiej (województwo warmińsko-mazurskie) tuż nad jeziorem Nidzkim. Przeszła do historii dzięki pobytom w niej wybitnego polskiego poety Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który po raz pierwszy przybył do Prania w lipcu 1950 r. W 1980 r. w Praniu utworzono Muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Na muzealne zbiory składają się przede wszystkim pamiątki po Konstantym Ildefonsie Gałczyńskim, towarzyszące mu podczas pobytów w Praniu oraz pochodzące z jego warszawskiego mieszkania. Ponadto zobaczyć można zdjęcia, rękopisy, rysunki oraz archiwalne czasopisma, do których pisywał.